Goda avsikter men jag är en Alfons..

Ja visst hade jag tänkt få en massa saker gjorda idag men som vanligt dök Alfons-Jennie upp och bestämde sig för att ta det en annan dag =) Har iaf läst färdigt texten till moment 1 på historian men inte börjat med uppgiften än som jag tänkt mig.. Jaja. man kan ju inte lyckas jämt

Har fortfarande semester och ja vad ska man säga.. Både Gött och Skönt =) 

Semestern inleddes med ont i hjärtat och en dos skepticism.. Var av någon anledning überstressad de första dagarna av ingen bra anledning alls vilket gav mig lite ont i hjärtat och eftersom jag hade lite pensionärsont så passade det ju bra med att åka till Falköping och besöka släktforskardagarna där..  Efter lite letande så hörde jag snart trumpetande och såg en ström av pensionärer på väg åt samma håll och visste att jag måste hamnat rätt ;) Köpte på mig lite böcker hem men kunde varit mycket bättre förberedd och faktiskt antecknat det jag var intresserad av att veta.. Ni skulle se pappershögen med info som fortfarande väntar här hemma på en genomgång och uppsortering.. Vilken bra arkivarie-too be jag är.. *suck* =)

Den skeptiska delen av början på min semester får representeras av tjejen som kläckte ur sig "Ja man undrar ju om flugor känner igen varandra.." Verkligen? Gör man verkligen det? och sprayade Anarkist symboler.. Man (jag) undrar om de som sprayar dessa verkligen tänkt igenom det här med anarki? Neh skulle inte tro det..

Hmm.. inte meningen att vara så dryg men oprovocerad stress tycks göra mig just lite dryg.. ska jobba på det.. jag lovar.. tar det en annan dag bara ;)

Gjorde ett avstamp hemma hos mamma och pappa innan resan till Helsingborg och Teresa. Och där gluttade jag lite i gamla böcker (varför gå och lägga sig?) och hittade en som min farmor ägde då hon levde



Den innehöll bl.a. hur man skulle klä sig för att dölja vissa skavanker.. Allt går dock tydligen inte att "klä bort"



Som tur är så innehåller boken också lite gymnastiska övningar så att man inte behöver bli alltför deppig och rådvill efter att ha läst detta..



Så nu inget sitta där i soffan och dega.. väck med däcken! =)

Efter lite föräldrarbesök åkte jag vidare till Helsinborg.. där väntade förutom Teresa; Pelle och Tove



Tove





Pelle



Mer Pelle



Förutom att fota katterna som en galning så hann vi med lite choklad drickande



Ett besök på Teresas koloni



Inne i stugan

Sebastian, Leif, Sophia och Pelle var också med. Vi spelade krocket och rensade stuprör medan Pelle trampade runt bland blommor och bär.













På lördag kvällen så Turade vi (Satt kvar på båten mellan Helsingborg - Helsingör för att äta).


Teresa och Sebastian



Leif och Sophia




Jag och kyparen..


Neeh jag bara skojar.. men mat fick jag iaf av honom.. och vin.. vad mer kan man begära? (Slippa betala kanske..) ;)

Förrätt



Huvudrätten som jag valde (Leif likaså)



De andra tog Pot au feu



Är det bara jag som tycker att mat inte ska se ut som den gjorde från början när den väl är färdig?

Jaja..gott var det säkert ändå.. efterrätt blev det också



Sedan klev vi av i Helsingfors där jag smuttade på en Appel Martini.. inte så tokigt inte



För att sedan åka tillbaka till Helsingborg.. dricka ett sjukt billigt glas vin på 20 minuter (Japp ni slipper kort på detta.. prioriterade att dricka upp ;)

Sedan avslutade vi med att bara vara på just "Bara vara" med dricka och lite "Jag har aldrig.."

Dagen efter så var Leif modig och badade i blåsten och den inte alltför höga temperaturen



Sedan var dags för hemfärd för min del och så småningom kom jag till Tranås.. och Nelle.. Han var precis lika söt som vanligt (Men luktade helt annorlunda, vad har du gjort med honom Johan?) Mja.. vet inte vad jag tycker om det hela.. man ska ju lämna tillbaka det man lånat i sitt ursprungliga skick men för övrigt så verkar han helt ok så ja.. Försökte väga honom i morse för att se om han krympt (Av någon anledning så tycker jag alltid att de katter jag haft genom åren sett mindre ut när jag kommer hem än när jag åker på semester). Nelle ville dock inte veta av någon vägning utan sprang och gömde sig under sängen när jag drog fram vågen.. Vet inte vad han tror att jag ska göra med den egentligen men ja man kan ju inte vara nog så försiktigt tycks han tänka.. Så inte vet jag om jag har taskigt minne eller om han krympt på riktigt ;)

Semestern är ju som tur är inte riktigt slut än men nog så väl den här dagen.. så dags för mig att natta mig själv och säga det även till er..så nattinatt =)


Kommentarer
Postat av: Anna

Härligt med semester! Och duktigt av dig att läsa antiken (för jag antar att det är moment 1). Själv gillar ju mest modern historia, 1900-talet, eller riktigt gammal, dvs "de gamla grekerna". :)



Men du.. har du också varit i Helsingfors?! ;)

2009-09-03 @ 09:09:24
Postat av: Jennie

Japp de andra på båten var lite små lulliga så vi bad kaptenen köra ett varv till Helsinfors också så att jag fick prova deras Apple Martini där. Hade hört att den skulle vara to die for som man säger ;)

Nah startar med källkritik så Antiken kommer i moment 2, inget jag hoppar och skuttar över direkt. Jag tycker som du bättre om modern historia men vem vet, jag kanske fastnar i tegelstenen och tycker att det är det bästa jag någonsin läst.. ähm.

/Jennie

2009-09-03 @ 12:25:24
Postat av: Sanna

Vilket inlägg! :)

Blev tokförtjust i din farmors bok! ;)

2009-09-11 @ 18:17:41
URL: http://villasolgarden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0